Dinsdag 10 mei 2022 | De Basiliek Veenendaal

Programma

Voorafgaand aan het evenement krijgen alle deelnemers de mogelijkheid een eigen programma samen te stellen. Je kunt dus zelf kiezen welke workshops jij wilt volgen!

Momenteel werken wij aan een onvergetelijk programma met workshops en activiteiten. De indeling van de dag ziet er als volgt uit:

09:00 - 10:00 uur Ontvangst en registratie
10:00 - 11:00 uur Plenaire opening
11:00 uur Workshopronde 1
12:00 uur Netwerken
13:30 uur Workshopronde 2
14:30 uur Netwerken
15:30 uur Workshopronde 3
17:00 uur Sluiting Fair

Keuze workshop

U krijgt een bericht van ons wanneer u uw keuze voor de workshops door kan geven. Wij kunnen u nu vast vertellen dat de volgende workshops op het programma staan (de definitieve indeling, inclusief zaalruimte, volgt nog).

Workshopronde 1 - 11:00

Gezonde seksualiteitsbeleving is een recht volgens de WHO. Maar het lukt niet iedereen om seksualiteit te kunnen beleven. Denk hierbij aan mensen met een beperking. Dit kunnen fysieke beperkingen zijn, verstandelijke beperking psychische aandoening of ouderdom. Waar moeten mensen met een beperking heen als het niet lukt om een relatie te hebben. Voor sommige is de prostituée of een dame van het escortbureau een oplossing. Helaas is dat ook niet voor iedereen weggelegd. Voor die doelgroep is sekszorg bedoeld. In deze interactieve workshop nemen we professionals die in de ouderenzorg, verpleegzorg, gehandicaptenzorg etc. werken mee in de wereld van de sekszorg. We geven informatie, maar ook over wanneer je wel of wanneer je niet een seksverzorgende inzet.

Klik hier voor meer informatie over de spreker.

Je moet er niet aan denken: een fout maken waardoor je patiënt schade oploopt of zelfs overlijdt. Hoe werk jij aan het voorkomen van medicatiefouten? Herken jij onveilige situaties en risico’s? Hoe zorg jij ervoor dat je bekwaam bent en blijft?

IVM praat je bij over de laatste ontwikkelingen op het gebied van medicatieveiligheid in deze interactieve workshop.

Klik hier voor meer informatie over de spreker.

De workshop gaat over motivatie en ontdekken wat jou drijft in de keuzes die je maakt. We gaan aan de slag met het ontdekken van kwaliteiten, je leert volhouden en je bepaald een doel. Aan het einde van de workshop gaan de deelnemers weg met een aantal concrete stappen die zij kunnen gaan ondernemen in de richting die bij hen past.

Klik hier voor meer informatie over de spreker.

Workshopronde 2 - 13:30

In deze interactieve workshop wordt meegenomen in de wereld van seksuele gezondheid bij mensen met een verstandelijke beperking. Je krijgt tips en tools over hoe je aan de slag kan gaan met seksuele gezondheid. Hoe kan je seksuele voorlichting geven, zonder alleen aandacht te hebben voor preventie ongewenste zwangerschappen, SOA’s, veiligheid etc.? Wij vertellen je graag hoe je informatie kan geven, waarin plezier en genieten centraal kan staan.

Klik hier voor meer informatie over de spreker.

De bedoeling van de Wzd is om onvrijwillige zorg te moeten gebruiken om ernstig nadeel voor de persoon of de omgeving te voorkomen. Als je kijkt naar de maatregelen die als onvrijwillige zorg gedefinieerd worden, gaat het allemaal om beheersmatige maatregelen die door de persoon als overheersend ervaren kunnen worden.  Dat willen we niet, maar soms zullen we toch iets moeten doen om nadeel te voorkomen.

We hebben daarbij een fundamentele keuze: vallen we zonodig terug op het nemen van beheersmatige maatregelen en verantwoorden we dat netjes in het Wzd stappenplan? Of kiezen we ervoor om gericht te werken aan het ontwikkelen van een sterke vertrouwensrelatie waardoor je de regie op cruciale momenten over kan nemen op een manier waardoor de persoon zich eerder gesteund dan overheerst zal voelen.

Gentle Teaching is een methodiek die gericht is op het ontwikkelen van een dergelijke relatie. IN de workshop zal ik een overzicht geven van wat Gentle Teaching precies is, en ook al enkele praktische tips om morgen mee aan de gang te gaan.

Klik hier voor meer informatie over de spreker.

(ver) Voordat professionals iets voor cliënten gaan doen, hebben deze  hun leven aan hun ouders te danken en in de meeste gevallen blijven die ouders levenslang de belangrijkste personen in hun bestaan.

Het is dus belangrijk om de samenwerking met hen te zoeken. Driehoekskunde beschrijft hoe je dat succesvol kunt doen. Met dat doel heb ik het Alfabet van de Driehoekskunde ontwikkeld. Dat wil ik in de workshop uitleggen en hopelijk toetsen aan de hand van de casuïstiek die deelnemers inbrengen.

Klik hier voor meer informatie over de spreker.

De workshop gaat over motivatie en ontdekken wat jou drijft in de keuzes die je maakt. We gaan aan de slag met het ontdekken van kwaliteiten, je leert volhouden en je bepaald een doel. Aan het einde van de workshop gaan de deelnemers weg met een aantal concrete stappen die zij kunnen gaan ondernemen in de richting die bij hen past.

Klik hier voor meer informatie over de spreker.

Workshopronde 3 - 15:30

Tijdens deze interactieve workshop leer je wat seksueel geweld is. Je leert hoe je seksueel geweld kunt signaleren en wat je wel en ook wat je juist niet moet doen bij signalen van seksueel geweld. Seksuele grensoverschrijdingen en seksueel geweld of vermoedens daarvan komen veel voor bij kwetsbare groepen. Denk hierbij aan mensen die van zorg afhankelijk zijn. Kinderen en ouderen. Of mensen die al eens seksueel misbruik hebben meegemaakt. Veel professionals vinden het lastig om met het onderwerp seksueel geweld bezig te zijn. Ze voelen zich vaak handelingsverlegen. Je leert tijdens deze workshop hoe je over dit onderwerp in gesprek kunt gaan, wat de signalen zijn en waarin jij het verschil kunt maken als professional binnen onderwijs, zorg en welzijn

De bedoeling van de Wzd is om onvrijwillige zorg te moeten gebruiken om ernstig nadeel voor de persoon of de omgeving te voorkomen. Als je kijkt naar de maatregelen die als onvrijwillige zorg gedefinieerd worden, gaat het allemaal om beheersmatige maatregelen die door de persoon als overheersend ervaren kunnen worden.  Dat willen we niet, maar soms zullen we toch iets moeten doen om nadeel te voorkomen.

We hebben daarbij een fundamentele keuze: vallen we zonodig terug op het nemen van beheersmatige maatregelen en verantwoorden we dat netjes in het Wzd stappenplan? Of kiezen we ervoor om gericht te werken aan het ontwikkelen van een sterke vertrouwensrelatie waardoor je de regie op cruciale momenten over kan nemen op een manier waardoor de persoon zich eerder gesteund dan overheerst zal voelen.

Gentle Teaching is een methodiek die gericht is op het ontwikkelen van een dergelijke relatie. IN de workshop zal ik een overzicht geven van wat Gentle Teaching precies is, en ook al enkele praktische tips om morgen mee aan de gang te gaan.

(ver) Voordat professionals iets voor cliënten gaan doen, hebben deze  hun leven aan hun ouders te danken en in de meeste gevallen blijven die ouders levenslang de belangrijkste personen in hun bestaan.

Het is dus belangrijk om de samenwerking met hen te zoeken. Driehoekskunde beschrijft hoe je dat succesvol kunt doen. Met dat doel heb ik het Alfabet van de Driehoekskunde ontwikkeld. Dat wil ik in de workshop uitleggen en hopelijk toetsen aan de hand van de casuïstiek die deelnemers inbrengen.

Vaak zijn er broers en zussen aanwezig rond iemand met een handicap, zogenoemde brussen. Vanuit onderzoek en ervaringen van jonge mantelzorgers en brussen geven wij u graag een beeld van deze groep. Het belang van het zien van deze groep voor de persoon met de handicap en voor zorgprofessionals. Ook kijken we naar verschillende manieren om brussen zonodig laagdrempelig te ondersteunen in de zorg voor hun broer/zus.